Verlangen naar lange rijen en lauwe biertjes

Vondelpark Live gaf sjeu aan de kale Koningsdag, een sympathiek initiatief om het ‘kleedjesgevoel’ mee te geven aan digitaal struinende bezoekers. Tientallen kinderen vertoonden hun virtuele act, in ruil voor een donatie. Geen gekoekhap, spijkerpoepen of zeurende blokfluiten, maar hippe dj-sets, rappende tieners en vrolijk getokkel op ukeleles. De spaardoelen waren tekenen des tijds. Zo spaarde Mats voor een drone, Alex voor een VR-headset en optimistische Sammie voor Lowlands, ‘editie 2034’.

Een ander virtueel event dat veel bekijks trok afgelopen week was het concert van rapper Travis Scott. Hij zorgde voor veel reuring en trok twaalf miljoen bezoekers voor zijn concert op gameplatform Fortnite. Online events zullen de komende jaren flink aan populariteit winnen in de anderhalvemetereconomie. Maar hoe vang en deel je emotie in digitale events? Hoe kan een artiest een dialoog aangaan met fans en aanvoelen wanneer de energie in een digitale omgeving inzakt of juist piekt? Hoe vang je de lach op het gezicht van je vrienden en deel je de blijk van herkenning als een favoriete track wordt gestart?

Online events zullen de komende tijd aan populariteit winnen, maar hoe vang je emotie?

Het meetbaar maken van emoties en deze toevoegen aan kunstmatige intelligentie is het vakgebied van Rana el Kaliouby, oprichter van Affectiva, een spin-off van MIT Medialab. El Kaliouby verbaasde zich over het gebrek aan gevoelens en emotie op het internet en vroeg zich af of er een menselijk element toegevoegd kon worden aan internetcommunicatie en technologie. De technieken die zij ontwikkelde, worden onder andere ingezet om te testen hoe effectief kostbare Superbowl-advertenties zijn. Hiervoor scande en analyseerde ze negen miljoen gezichten en bracht alle mogelijke gezichtsuitdrukkingen in kaart. Handig voor bijvoorbeeld de auto-industrie, die zo vermoeidheid en potentieel gevaar kan signaleren als een bestuurder bovenmatig veel knippert of kleine oogjes krijgt. Of om mensen met een autistische stoornis een extra dosis emotionele intelligentie mee te geven.

Ik verwacht dat ook de online event-industrie met dergelijke toepassingen zal gaan werken om emoties toe te voegen aan virtuele events. Denk aan realtime analyses voor artiesten die zien wanneer hun publiek geëngageerd is. Zitten we straks al dansend voor het beeldscherm met een Google Glass-achtige bril, een applausmeter in Zoom of een armbandje dat contact maakt met de dj en andere fans? Het is goed mogelijk en zal wellicht de huidige online events wat rijker en emotioneler maken.

Toch vervangen ze voor mij niet de charmes van een echt evenement. Ik hoop ik dat er in de anderhalvemetereconomie nog steeds ruimte zal zijn voor authentieke offline events. Lange rijen, plassen in Dixi’s en lauwe biertjes, ik heb het er graag voor over.

Gepubliceerd in FD op 29 april 2020